Friday, April 1, 2011

aku katang cakak ganu.

hari ini beta mahu practice kan bahasa terengganu yang beta pandai lah jugak kot nak cakap haha. kalau tulis memang pro lah kan, tapi kalau cakap terengganu, jangan gelak ya. sebab agak kejanggalan berlaku disitu haha.

hok sebenornya, aku takdok mende mende pong nok cakak kak sini. saje nok testing base ganu aku. rama kok orang ingak yang aku ni dok panda base ganu. eh kapung aku kat ganu, so sedikik sebanyok, aku pahang lah jugok base ganu n boleh cakak sepatoh dua patoh. tapi kala hok pekak pekak tu, aku dok pahang lah. ye lah, aku ni pong baru 2 tahung je belajor kak ganu tu. lagipong, balik kapung pon jarang sangak. kalau balik pong, aku dok cakak ganu pong ngang kazeng aku sebab kekgi ye bagi penampor sebab bila aku cakak ganu ni macang agok mengjengkelkang bunyinya. macam orang siam cakak je. haha. takpe, kekgi lama-lame tu bunyi sedak lah bila aku cakak. aku rase baik je aku benti sekarang, kekgi ade jugok kena penyepok dari kawang ganu aku sebab hancorkang base deme ni.

translate ;
yang sebenarnya, aku takde apa apa pun nak cakap kat sini. saja nak testing bahasa terengganu aku. ramai kot orang ingat yang aku ni tak pandai bahasa terengganu. eh, kampung aku kat terengganu. so sedikit sebanyak, aku faham lah jugak bahasa terengganu n boleh cakap sepatah dua patah. tapi kalau yang pekat pekat tu, aku tak faham lah. kalau balik pun, aku tak cakap terengganu pun dengan kazen aku sebab nanti dia bagi penampar sebab bila aku cakap terengganu ni macam agak menjengkelkan bunyinya. macam orang siam cakap je. haha. takpe, nanti lama-lama tu bunyi sedap lah bila aku cakap. aku rasa baik aku berhenti sekarang, nanti ada jugak kena penyepak dari kawan terengganu aku sebab hancurkan bahasa diorang ni.


haha so macamane? hebat kan? smug*

14 comments:

teh askar said...

katang ngt mentee aq...post bhse tganu kowt...caya lah...masyuk

nadiahbs said...

haha memang doh. kelas 5bt lah hok banyok batu aku belajo bahase ganu ea. :)

teh askar said...

ek????5bt rocks.....penyepok 2 x bez r....kasi jd 'nyepak' or 'sepak' yer len kli

nadiahbs said...

baiklah tok guru.

teh askar said...

tok guru troz kne....

Shima Hishamuddin said...

omg nadiah, hahaha. hahahaha

Anonymous said...

eh,bukan kalau.kalu lah.baru betul.x perfect lagi ni.kene usehe lagi.please try later.

Muhammad Al Amin said...

ganah deme cakkak ganu,xpahang ambe..haha..

nad,ade sepupu aku skoloh tg. afzan kat alor akar, knal Nadiah Baharum Shah,, hebat tu..

nadiahbs said...

shima ; haha. okay what. makin bertambah baik bahasa ganu saya.

anonymous ; baiklah sy akan practice lg :)

amin ; mung pahang base kelate ja. eh, siapa nama dia? well, biaselah. i kan famous amos haha

Muhammad Al Amin said...

haha..ganung ambe buleh cakkak ugop.

deme duk kat IM ke?

Muhammad Al Amin said...
This comment has been removed by the author.
nadiahbs said...

ha'ah. IM 10. siapa nama sedare awak tu?

fathia azalin said...

wahh, TERKENAL benar sahabat hamba ?

sane ade berapa IM ? HAHA

nadiahbs said...

well, haha

ade berapa belas entah.